In gevaar! – Dirk Nielandt

In gevaar!Titel: In gevaar!
Auteur: Dirk Nielandt
Illustrator
: Peter Fitz Verploegh
Jaar van uitgave: 2013
Thema: verdwijning, milieuvervuiling, aardbeving, vulkaanuitbarsting, tsunami
Niveau: Avi E5/Avi 7

Brent en Pina komen terecht bij het zeevolk. Daar komen ze te weten dat de wereld in groot gevaar is. De zee wordt helemaal vuil door al het afval van de mensen, waardoor het zeevolk niet kan overleven. Brent en Pina moeten hen helpen, of de aarde zal ten onder gaan aardbevingen en vulkaanuitbarstingen. Samen met Soeri, een jongen van het zeevolk, bedenken ze een plan maar niet iedereen wil hen geloven…

In gevaar! maakt onderdeel uit van de B.O.J.-reeks van Uitgeverij Zwijsen. Boeken over en voor jongens. En ok, ik moet toegeven dat het verhaal heel wat aantrekkelijke elementen heeft voor jongens. Ik vind het echter even goed kunnen voor een meisje dat houdt van een spannend verhaal. Niet zo’n tactvolle naam voor een boekenreeks lijkt mij dan ook.

In het boek kan je zien dat de makers hun best hebben gedaan om het verhaal zo leuk mogelijk vorm te geven. Om dit te doen is gekozen voor een opvallende typografie. Sommige woorden zijn in kleur gedrukt, andere woorden zijn dan weer wat groter en nog andere krijgen een ander lettertype. Op zich een goed idee maar op mij komt het eerder wat druk over. Als je kijkt naar één blad zie je allerlei lettertypes, kleuren en groottes door elkaar, wat het een beetje onoverzichtelijk maakt. Bij sommige woorden vind ik het extra accent zeker gepast maar het is niet bij alle woorden een meerwaarde.

Lezers die houden van een spannend avontuur kan dit boek zeker interesseren. Veel meer dan spannend en leuk vind ik het echter niet. Voor mij ligt de nadruk wat veel op het feit dat de mens niet goed bezig is op vlak van milieu. Dit zorgt ervoor dat het verhaal zijn spanning wat verliest. Op het einde blijkt het milieuprobleem al grotendeels opgelost door simpelweg herbruikbare verpakkingen te gebruiken. Eind goed, al goed? De schrijver poogt het nog interessant te maken met een paar grapjes maar ook die konden me niet bekoren. Zeg nu zelf, twee agenten met de namen Bert en Ernie, een schrijver moet toch beter kunnen.

Geef een reactie

