Top 3 jeugdboekenweek

De jeugdboekenweek van 2014 zit er weer op, het gevaar is geweken. Deze twee weken vol gevaarlijke boeken betekenden voor mij ook meteen de start van mijn blog. Ik spurtte naar de bibliotheek, zocht een aantal fijne boeken, las ze met plezier allemaal uit en schreef er een beoordeling over. Goed begonnen, is half gewonnen, denk ik dan.

Ik las de afgelopen dagen enkel en alleen boeken die op de één of andere manier aan het thema ‘gevaar’ gelinkt konden worden. Er passeerden boeken de revue die me iets minder konden bekoren maar gelukkig kwam ik ook in aanraking met een paar exemplaren die m’n boekenhart sneller deden slaan. Ik wil dan ook graag met jullie mijn top 3 van boeken uit de jeugdboekenweek van 2014 delen. Handig om te weten: als je op de titel van het boek klikt, kom je zo bij mijn bespreking terecht.

  1. De zeepridder – Kristien In-‘t-Ven
    Over het boek dat ik op de eerste plaats zou zetten, moest ik absoluut niet lang nadenken. De zeepridder is mijn grote favoriet. Het is een vlot, humoristisch en spannend boek voor beginnende lezers. De eenvoudige maar sprekende illustraties van Mattias De Leeuw maken van het boek een echt pareltje.
  2. De grote boze wolf (was helemaal niet boos) – Jonas Boets
    Dit verrassende boek is het enige boek dat ik al kende voordat ik begon te lezen voor de jeugdboekenweek. Ik had het vorig jaar op de boekenbeurs gekocht omdat ik toen rond sprookjes werkte in het eerste leerjaar. Jonas Boets werpt alle clichés uit sprookjes overboord en vermengt allerlei bekende sprookjesfiguren tot een nieuw verhaal. Het is een vrolijk, kleurrijk en ontzettend grappig boek.
  3. Wolven – Emily Gravett
    Door dit boek ben ik het meest verrast de voorbije periode. Ik wist niet goed wat ik er van moest verwachten en begon te lezen. Tijdens het verhaal groeide mijn interesse en op het einde kon ik alleen nog maar vaststellen dat ik het een heel fijn boek vond. Een dubellagig boek over konijn en wolven dat, voor wie durft, best gruwelijk eindigt.

Ziezo, hier eindigt mijn top 3. Ik heb heel wat toffe boeken gelezen en ben benieuwd welke boeken nog allemaal mijn pad zullen kruisen de komende maanden. Eén ding kan ik jullie nu al zeggen: er volgen nog twee jeugdboekenweek-recensies. Vorige week bracht ik uit de bibliotheek een aantal boeken mee die ik nog niet allemaal heb kunnen lezen maar daar maak ik binnenkort dus zeker tijd voor.

Geef een reactie

