Kijk- en zoekboek: Sprookjes zoals we ze nog nooit hebben bekeken – Mayana Itoïz

Kijk- en zoekbook VOOREerder vertelde ik al over de stage die ik in het eerste leerjaar deed over het thema sprookjes. Ik las met de kinderen onder andere De grote boze wolf (was helemaal niet boos), waarvan je hier een recensie kan terugvinden. Vlak voor die stage ging ik naar een boekenmarkt in Turnhout waar ik hoopte enkele originele sprookjesboeken terug te vinden. Ik kwam thuis met een kijk- en zoekboek in het thema sprookjes, ideaal! Ik bespreek vandaag dus een ietwat ander boek dan normaal, maar ik heb er wel enorm van genoten.

Titel: Kijk- en zoekboek. Sprookjes zoals we ze nog nooit hebben bekeken.
Illustrator: Mayana Itoïz
Jaar van uitgave: 2012
Thema: Sprookjes

Het boek bevat 12 grote, mooie zoekprenten die allemaal een verschillend sprookje behandelen. De bekende sprookjes, zoals Roodkapje en Assepoester, komen aan bod maar ook de sprookjes waar minder snel voor gekozen wordt, zoals De gelaarsde kat en Ali Baba en de 40 rovers, krijgen een plaatsje in het boek.

Per plaat zijn er 20 voorwerpen aan de zijkant getekend die ook in de prent voorkomen. Deze voorwerpen moeten de kinderen dan zoeken. Er zijn een aantal eenvoudige voorwerpen bij maar ook kleine dingen die niet in één oogopslag gezien worden. Op elke tekening staat ook één voorwerp dat niet in dat bepaalde sprookje thuis hoort, de kinderen moeten dit dan ook zoeken. Ze weten op voorhand niet welk voorwerp dit zal zijn dus het is ineens een goede verhaalopfrissing.

Kijk- en zoekbook GOUDLOKJE

De prenten nodigen uit tot het vertellen van sprookjes. De kinderen kunnen zelf verwoorden wat ze zien en zo het verhaal heropbouwen. Een perfecte oefening voor de spreekvaardigheid.

De illustraties zijn een echte streling voor het oog. Op de platen is zo veel te zien dat de kinderen echt lang naar één tekening kunnen kijken. En wie goed zoekt, zal ook de subtiele grapjes ontdekken.

Dit grote zoekboek is heel fijn voor kleuters maar ook bij jonge kinderen van de lagere school slaat het zeker aan. Ik vind het ook heel fijn dat het geen dunne bladzijden zijn maar stevige, kartonnen platen. Kinderen kunnen zichzelf een lange tijd bezig houden met dit boek en schaven zo hun sprookjeskennis bij.

Geef een reactie

