Bezoekje aan de bibliotheek

De boeken die ik vorige keer uit de bibliotheek had meegenomen, had ik bijna allemaal gelezen, dus het leek me wel een goed moment om nog eens nieuwe boeken te gaan halen. Ik ben ook volop bezig met stagevoorbereidingen (in mei en juni geef ik 4 weken les in het 5de leerjaar) waarvoor ik ook nog op zoek was naar een aantal boeken.

Omdat ik de lerarenopleiding volg, kreeg ik vorig jaar van de vriendelijke bibliotheekdame een lerarenbibkaart. Hiermee kan ik 30 boeken in één keer ontlenen en ik moet ze ook pas 2 maanden later. Dat is wel een pak handiger dan 7 boeken die je 3 weken mag bijhouden.

Oorspronkelijk was het enkel mijn bedoeling om boeken te ontlenen voor de blog. Die boeken ontleen ik niet met mijn lerarenkaart maar met mijn persoonlijke kaart. Hierdoor is de druk wat groter om de boeken sneller terug te brengen naar de bibliotheek en er nieuwe te kiezen. Toen ik tussen de boeken aan het kijken was, bedacht ik dat ik ineens boeken kon meenemen voor de stage. Ik begon boeken op te laden en de stapel werd groter en groter. Omdat ik met de fiets gekomen was en mijn fietszakken niet zo héél groot en stevig zijn, moest ik toch nog wat selecteren in de boeken maar uiteindelijk stapte ik met 13 boeken naar buiten.

Het land van de grote woordfabriekOp mijn persoonlijk kaartje nam ik 4 boeken mee. Of beter gezegd, ik nam er 3 mee uit de bibliotheek en 1 boek verlengde ik. Dat éne boek had ik nog van vorige keer. Ik was er in begonnen maar ik had het nog niet uitgelezen. Omdat ik er ook nog niet zeker van ben of ik er wel of geen bericht over wilde schrijven, heb ik hem nog maar even bijgehouden. De drie boeken die ik meenam, komen allemaal uit een verschillende categorie. Als ik boeken kies voor de blog probeer ik er wel op te letten dat er een beetje variatie in mijn keuze zit zodat het voor alle lezers boeiend blijft. Ik koos voor de volgende boeken:

  • Het land van de grote woordfabriek – Agnès de Lestrade
  • Meester Frank is een konijn – Moniek Vermeulen
  • Dertien rennende hertjes – Edward van de Vendel

Deze boeken staan de komende dagen/weken op de te lezen-lijst en jullie zullen er dus zeker een beoordeling van kunnen zien.

Voor de stage koos ik geen romans maar weetjesboeken. Tijdens de lessen wereldoriëntatie ga ik eerst werken rond de verkiezingen en de politiek, en daarna rond experimenten en proefjes. Daarvoor is een beetje achtergrondinformatie altijd handig, helemaal als dit op niveau van de kinderen is, dan kan ik de boeken in de klas leggen. Voor godsdienst geef ik een aantal lessen over ‘De grenzen van het leven’ waarbij de dood aan bod komt. Omdat dit toch een gevoelig onderwerp is, wilde ik me hierover ook goed informeren. Daarom nam ik binnen dat thema ook een aantal boeken mee. Deze boeken nam ik mee voor de stage:

  • Het boek van de troost – Kolet Janssen & Rebekka JonkersKnutselen en experimenteren
  • Stilstaan – Willy Schuyesmans
  • Ik krijg tranen in mijn ogen als ik aan je denk – Ineke van Essen
  • Wie is de baas van de Zuidpool? – Marc Vanspauwen & Evelien De Vlieger
  • Water: Spannende proefjes met water en ijs – Ulrike Berger
  • Stinkbommen, vuurwerk, diamanten en andere chemische experimenten – Andreas Korn-Müller en Alexander Steffensmeier
  • Scheikunde en proefjes – Jon Richards
  • Mijn grote experimentenboek – Neville Graham en Emmett Kenny
  • Knutselen en experimenteren (Technopolis) – Emmy Middelbeek

Of ik over deze boeken ga schrijven op de blog weet ik nog niet. Dat zal er een beetje van afhangen of ik ze zelf bruikbaar vind of niet. Als jullie er heel benieuwd naar zijn, laat het dan zeker weten en dan kan ik bekijken hoeveel interesse er is.

Geef een reactie

