Dertien rennende hertjes – Edward van de Vendel

Dertien rennende hertjesTitel: Dertien rennende hertjes
Auteur: Edward van de Vendel
Illustrator: Mattias De Leeuw
Jaar van uitgave: 2012
Thema: familie, broer, zus, ruzie
Niveau: Avi M5/ AVi 6

Maantje zit aan tafel voor zich uit te staren. Plots komen uit de blauwe vaas dertien kleine hertjes. Ze springen wat rond op tafel en nestelen zich in haar trui. Maantje is dol op de hertjes en ze hoopt dat ze snel weer terugkomen. Als de hertjes er zijn voelt ze zich zo goed, dan is zij de hertogin naar wie wordt opgekeken. Helaas blijven de hertjes langer weg dan gehoopt. Wanneer ze over de diertjes wil vertellen tegen haar mama, houdt Raf, haar grote broer, haar tegen. Hij kan ook een geheim dier zien en drukt haar op het hart dat het strikt verboden is om erover te praten. Maartje wacht en wacht en wacht…

Edward van de Vendel kiest ervoor om in eenvoudige taal een gevoelig thema aan te snijden. Ondanks de eenvoud van de woorden en de zinnen, slaagt hij er toch in een mooi en volledig verhaal te schrijven. Voor kinderen die niet zo goed kunnen lezen, kan het wel eens fijn zijn om ook een echt boek te kunnen lezen. Vaak krijgen minder sterke lezers een dun en simpel boekje voorgeschoteld maar dat is hier echt niet het geval. Door de vele tekeningen telt het 153 bladzijden waardoor het overkomt als een écht boek.

Het verhaal bevat veel mysterieuze elementen, waardoor het niet meteen duidelijk is wat bedoeld wordt. Waar komen die hertjes vandaan? Zijn ze echt? En als ze niet echt zijn, waarvoor staan ze dan? Vragen die kinderen zich tijdens het lezen zeker zullen stellen. Ik vraag mij af of het voor kinderen niet dat tikje té mysterieus is. Hoewel het een heel mooi verhaal is, ben ik er niet helemaal van overtuigd dat het zal aanslaan bij kinderen. Volgens mij bestaat de kans dat het op kinderen wat vaag en onduidelijk overkomt. Kinderen met voldoende fantasie en inlevingsvermogen, die ook lezen wat tussen de lijnen geschreven staat, zullen misschien wel in staat zijn om het verhaal te begrijpen zoals het bedoeld is. De moeilijke band tussen broer en zus die stilaan sterker wordt, zal voor een aantal kinderen zeker herkenbaar zijn.

Over De zeepridder was ik meteen razend enthousiast. De illustraties van Mattias De Leeuw spraken me enorm aan en ik was ontzettend benieuwd naar meer. Bij De duif die niet kon duiken was het dan weer de schrijfstijl die me kon bekoren. Edward van de Vendel zorgde in dat verhaal voor een humoristische noot, die ervoor zorgde dat ik het een heel leuk boek vond. Toen ik Dertien rennende hertjes tegenkwam, had ik dan ook meteen hoge verwachtingen. Een illustrator waarvan ik na één boek al fan was en een auteur die me toch ook had weten boeien, die samen een boek maakten dat leek me wel interessant. Ik wist op voorhand niet goed wat ik van het boek moest verwachten wat me nog nieuwsgieriger maakte. Toen ik het boek gelezen had, bleef ik een beetje met een dubbel gevoel zitten. De illustraties en de vormgeving, die vond ik top. De tekeningen zijn fijn en de hertjes zijn zo subtiel weergegeven dat het lijkt alsof ze erbij gefantaseerd zijn door de lezer. Ook het verhaal op zich was mooi, gevoelig en fijn uitgewerkt. Maar telkens als ik een kinderboek lees, denk ik: Wat zouden kinderen hiervan denken? En op die vraag kon ik bij dit boek niet goed antwoorden. Ik heb mijn twijfels over of het bij kinderen zou aanslaan en dat vind ik jammer, want het is echt een mooi verhaal. Misschien moet ik gewoon eens de proef op de som nemen en het boek aan een kind voorschotelen? Ik hoop dat het zal aanslaan.

2 gedachtes over “Dertien rennende hertjes – Edward van de Vendel

  1. Oh dit lijkt me een mooi boek zeg! Ik ga hem meteen aan mijn moeder laten zien, ze is lerares op de basisschool en ik denk dat dit een heel mooi boek voor haar klas is. X

    • Zeker bruikbaar in de klas als het gaat over sociale vaardigheden, broer-zus-relaties of een klein broertje of zusje erbij. Fijn dat je het als tip doorgeeft, want dat is uiteindelijk toch de bedoeling van deze blog 🙂

Geef een reactie

