KJV-feest 2014

KJVElk jaar nemen in Vlaanderen enkele duizenden kinderen tussen 4 en 16 jaar deel aan de kinder- en jeugdjury. In 6 leeftijdscategorieën, lezen de kinderen 10 geselecteerde boeken. Wanneer ze alle boeken gelezen hebben, brengen ze hun stem uit. De kinderen zijn de echte juryleden en laten zo weten welk boek zij het allerbeste vonden. Gisteren op 4 mei 2014, was het tijd voor de bekendmaking van de winnaars van de Kinder- en Jeugdjury Vlaanderen in de Warande in Turnhout. En ik was erbij.

Enkele weken geleden las ik op de website van Stichting Lezen dat ze nog op zoek naar medewerkers voor op het grote KJV-feest. Ik, als grote kinderboekenfan, was nieuwsgierig en enthousiast en ik stelde me kandidaat. Na een eerste briefing kreeg ik te horen dat ik ingeschakeld werd als runner. Het was mijn taak om auteurs van de ene locatie naar de andere te begeleiden. Nu moet je weten dat ik geen al te best oriëntatievermogen heb én dat de Warande echt een doolhof is. Ik was dus heel blij dat we zelf eerst een uitgebreide rondleiding kregen. Op mijn plannetje duidde ik al, voor mij, belangrijke plekken aan en ik probeerde alle gangetjes en trapjes in te prenten in mijn geheugen. Toen ik ’s morgens thuis vertrok, bestudeerde ik nog een laatste keer het plannetje en dan zou het wel moeten lukken. Daar aangekomen merkte ik dat ik nog vrij goed mijn weg wist. Mijn geheugen had me gelukkig niet in de steek gelaten! Perfect op tijd pikte ik de auteurs en illustratoren op bij hun workshops en leverde ze af bij de bekroning. Ook kinderen die eventjes de weg kwijt waren, bracht ik zonder moeite naar de juiste bestemming.

Ik vond het een heel fijne ervaring om deel uit te maken van zo’n groot feest waarbij kinderboeken in de spotlights staan. Hier en daar pikte ik een bekroning of een voorleesmoment mee, waardoor ik kon genieten van de auteurs, illustratoren en vooral de kinderen. Natuurlijk deed ik er ook heel wat inspiratie op. Ik leerde nieuwe, leuke boeken kennen en ontdekte welke boeken nu écht in de smaak vallen bij kinderen. Ik ben zelf namelijk ontzettend enthousiast over De zeepridder en kwam gisteren te weten dat de kinderen dit ook zijn, het boek eindigde op een mooie 3de plaats in zijn categorie.

Hieronder zet ik voor jullie nog even alle winnaars op een rijtje:

  • Groep 1 (4 tot 6 jaar): Nog een keer!  – Emily Gravett (Herinneren jullie zich Wolven nog? Dat is van dezelfde schrijfster!)
  • Groep 2 (6 tot 8 jaar): Jacques naar de stad – Harmen van Straaten
  • Groep 3 (8 tot 10 jaar): De grote konijnenreddingsactie – Katie Davies
  • Groep 4 (10 tot 12 jaar): Spinder – Simon van der Geest
  • Groep 5 (12 tot 14 jaar): Ik zal er zijn – Holly Goldberg Sloan
  • Groep 6 (14 tot 16 jaar): Saeculum

Het was niet alleen voor de kinderen één groot feest, ik genoot ook met volle teugen en vond het ontzettend fijn om te zien dat er nog zoveel kinderen van lezen houden. De gewonnen boeken ken ik allemaal niet maar ik ga zeker mijn best doen ze binnenkort eens te lezen én te recenseren. Door de stage die eraan komt, heb ik het nu even ontzettend druk maar in juni maak ik het zeker goed.

Geef een reactie

