Mijn eigen kamishibai

Een tijdje geleden vertelde ik jullie hier dat ik de kamishibai zou inzetten op school tijdens de stage. Nu de start van de stage dichterbij komt en de spanning begint te stijgen, word ik een beetje zenuwachtig en wil ik deze week alles dan ook tot in de puntjes in orde brengen. Ik zorg dat al mijn materiaal gebruiksklaar is, controleer alle lesvoorbereidingen een paar keer en zorg dat alles op punt staat. Zo ook de kamishibai met bijhorende prenten. 

Papa heeft voor mij een eigen kamishibai gemaakt. Ik zocht een duidelijk bouwplan, mocht specifieke wensen doorgeven en papa ging aan de slag. Enkele dagen later was mijn eigen kamishibai helemaal klaar. Ik ben er zo blij mee! Ik kon de kamishibai ook ontlenen in de bibliotheek, maar een eigen exemplaar hebben is natuurlijk nog veel leuker. Papa zorgde voor mooie deurtjes, een handig handvatje en praktische gleufjes voor de prenten.

Kamishibai voor- en achterkantOmdat mijn papa ook altijd aan de kleine handigheidjes denkt, zorgde hij ervoor dat de deurtjes op slot kunnen zodat ze niet open vliegen als ik de kamishibai verplaats en voorzag hij een vergrendeling voor de prenten. Ik kan de kamishibai dus heel handig vervoeren, zonder dat ik bang moet zijn dat er dingen zullen afbreken of dat ik prenten zal verliezen.

Kamishibai slotjesNu, een kamishibai zonder prentensets stelt ook niet echt veel voor. Daarom trok ik vanmorgen naar de bibliotheek op school. Je kan daar prachtige prentensets, 6 weken lang, ontlenen, ideaal. Omdat ik niet goed kon kiezen welk verhaal ik nu het leukst vond, besloot ik om 3 sets mee naar huis te nemen. Eerst en vooral koos ik voor Raf van Anke de Vries, getekend door Charlotte Dematons. Ook nam ik Ophelia mee, van Ingrid en Dieter Schubert. En tot slot, je raadt het al, kon ik het niet laten om Het land van de grote woordfabriek van Agnès de Lestrade mee te nemen.

Kamishibai prentDe illustraties van Valeria Docampo geven mij elke keer opnieuw een warm gevoel dus ik kon deze prentenset niet laten liggen. Waarschijnlijk zal ik dit laatste verhaal voorlezen aan de kinderen als inleiding op de les. Als er dan nog eens tijd over is, kan ik ook de andere verhalen voorlezen.

Ik ben ontzettend blij dat ik nu een eigen kamishibai heb. Het is niet alleen bruikbaar als verteltheater maar ik kwam online al heel wat andere gebruiksmogelijkheden tegen. Daar ga ik me binnenkort ook eens in verdiepen, zodat ik mijn nieuwe aanwinst vaak kan bovenhalen.

4 gedachtes over “Mijn eigen kamishibai

  1. Hallo elise. Kan ik van jou ook zo een werktekening krijgen voor het maken van het verteltheater.Ik ben onthaalmoeder en zou dit heel graag gebruiken in mijn opvang Grtn Martine

    • Dag Martine
      Het bouwplan waar we ons toen op gebaseerd hebben kan ik jammer genoeg niet meer terugvinden maar ik ben er van overtuigd dat je met wat goed zoekwerk via Google wel iets kan vinden. Succes met de zoektocht!
      Elise

Geef een reactie

