Ongewone ridders

Hier ben ik weer! Het heeft eventjes geduurd voor ik tijd vond om weer eens te schrijven maar nu het verlengd weekend is, heb ik dan toch een momentje gevonden. De stage loopt op z’n eind, nog 1 week te gaan en het zit erop.

Op school werken ze voor de lessen Nederlands met de handleiding Tijd voor taal, waardoor ik de voorbije weken allerlei taallessen rond telefoneren uit mijn mouw schudde. Dat thema is intussen afgerond en nu zijn we bij het thema ridders aanbeland. En laat de eerste les nu net over ongewone ridders gaan. Wie mijn blog al een tijdje volgt, weet dat ik grote fan ben van De zeepridder van Kristien In-‘t-Ven. Het verhaal gaat over een ridder die graag proper en net is, jawel, een ongewone ridder dus. Ook al sta ik in het 5de leerjaar en is het niet exact de doelgroep van dit boek, toch wilde ik deze kans niet laten schieten om het voor te stellen aan de kinderen.

Terwijl ik de handleiding bij deze les bekeek, wist ik meteen waar ik naartoe wilde. Oorspronkelijk koos de methode om enkel te werken met het verhaal De ridder die bang was in het donker maar ik breidde het uit naar nog wat andere verhalen waarin allemaal ongewone ridders aan bod komen. Eerst laat ik de kinderen dan de opdrachten uitvoeren die gepland zijn maar daarna neem ik ze mee in de wereld van ridders die bang, ijdel of meisjesschuw zijn.

Bij deze les koos ik ervoor om te eindigen met enkele fragmenten uit drie boeken over ongewone ridders. Ik lees voor aan de kinderen en zij luisteren naar wat ik vertel. Ik heb er op gelet dat ik fragmenten koos waarin duidelijk wordt beschreven wat de ridders anders dan anders maakt. De kinderen maken dan een tekening bij wat ik vertel. Zo laten ze hun fantasie werken, luisteren ze gericht en kunnen ze creatief aan de slag. Tot slot mogen ze ook nog vertellen welk boek ze al dan niet graag zouden lezen, of zouden gelezen hebben, als ze zichzelf er al wat groot voor vinden.

Het eerste boek dat ik erbij haal is natuurlijk De zeepridder. Ik denk dat ik jullie niet hoef uit te leggen waarom ik dit boek zo nodig wil aanhalen in de les (zij die nog niet weten waarom ik er zo’n fan van ben, verwijs ik graag door naar dit bericht).

Ridder FlorianOok koos ik voor Ridder Florian van Marjet Huiberts en Philip Hopman. Mijn jongste broer heet Florian en hij kreeg het boek ooit cadeau voor zijn verjaardag. Het boek bevat 6 korte verhaaltjes over een allesbehalve gewone ridder. De verhaaltjes zijn in rijmvorm geschreven, wat het extra leuk maakt om ze te lezen.

Tot slot zag ik in de bibliotheek het boekje Ridder Muis staan. Een boekje voor jonge lezers (AVI  M5/AVI 4) van Dirk Nielandt en Marjolein Pottie. Hoewel ik een vorige recensie niet zo enthousiast was over Nielandt, ben ik dat dit keer wel. Het verhaal vertelt de vriendschap tussen Muis en Draak. Muis wil een stoere ridder zijn, maar dat is niet eenvoudig als je zo klein bent. Het boek bestaat ook weer uit korte verhaaltjes, zodat kinderen geen te lange stukken ineens moeten lezen. Ook dit verhaal is eigenlijk te eenvoudig voor de kinderen van het 5de leerjaar maar omdat het leuke verhaaltjes zijn, heb ik er toch voor gekozen om het te gebruiken.

Deze les geef ik komende maandag, ik ben heel benieuwd wat de kinderen ervan zullen vinden. Ik hou er in ieder geval van om tijdens de lessen wat aan boekpromotie te doen, ook al is het dan niet meteen op niveau van de leerlingen. Zo komen kinderen misschien in aanraking met boeken die ze niet meteen kennen en doe ik ze eens wat anders lezen dan een strip. En anders heb ik ze hopelijk een leuke les bezorgd. De 3 boeken waar ik voor gekozen heb, zijn in ieder geval aanraders!

2 gedachtes over “Ongewone ridders

Geef een reactie

