Dino is mijn vriend – Harmen van Straaten

Titel: Dino is mijn vriendDino is mijn vriend
Auteur/Illustrator
: Harmen van Straaten
Jaar van uitgave: 2012
Thema: vriendschap, dieren, dino’s
Niveau: Avi E4/Avi 5

Mark is een echte dierenvriend. Elke ochtend, voordat hij naar school gaat, gaat hij even langs bij de dierenwinkel van meneer De Wolf. Op een dag krijgt Mark van meneer De Wolf een groot ei. Hij vond het op zolder en moest het niet meer hebben. Mark houdt het ei goed bij in zijn kamer, tot hij ’s nachts een getik hoort. Het geluid komt uit het ei! Mark ziet hoe het ei openbarst en hoe er een klein dinootje tevoorschijn komt. Mark wil graag voor de dino zorgen, maar hoe moet hij dat doen zonder dat iemand het merkt?

Dino is mijn vriend won de tweede prijs in de categorie 6 tot 8 jaar bij de kinder- en jeugdjury. Het boek eindigde dus voor De zeepridder, die met de bronzen medaille aan de haal ging. Aangezien ik grote fan ben van die laatste ben ik het niet helemaal eens met de keuze van de kinderen. Ok, Dino is mijn vriend is zeker geen slecht boek, maar ik vond de zeepridder beter. Maar goed, dat gezegd zijnde, wil ik jullie natuurlijk een eerlijk oordeel geven over het boek van Harmen van Straaten.

Ik heb het gevoel dat dino’s ontzettend actueel zijn. De boeken over dino’s worden ons naar het hoofd geslingerd, of die indruk heb ik toch. Ervaren jullie dat ook zo? Een boek over dino’s kon dus niet ontbreken in mijn lijstje van gelezen boeken. Omdat dit boek zo goed scoorde bij de KJV koos ik ervoor om mij erin te verdiepen. Mark en zijn vriend Auke proberen de dino angstvallig verborgen te houden voor de rest van de wereld. Ze verbergen hem in het bos, bezoeken hem ’s nachts en stelen er eten voor, in de hoop dat niemand hem ontdekt. Voor jonge lezers is het een spannend verhaal waarin ze zich gedurende een zeventigtal pagina’s de vraag kunnen stellen of de dino ontdekt zal worden of niet. Ondanks het feit dat het een fantasieverhaal is (dino’s bestaan toch helemaal niet), zijn er een aantal herkenbare situaties terug te vinden in het verhaal. Kinderen die wegdromen van een lief huisdier, papa’s die niesbuien krijgen van harige dieren, te laat komen op school…allemaal situaties die voor kinderen uit het leven gegrepen zijn. De combinatie van fantasie en realiteit zorgt voor een mooi evenwicht en maakt het boek een plezier om te lezen. Het einde van het verhaal vond ik eerder flauw maar de schrijver heeft dit opgelost door ons nog een blik in de toekomst te geven aan de hand van krantenartikels. Dit geeft kinderen de kans om te fantaseren over hoe de dino het uiteindelijk stelt.

Dino is mijn vriend is een aantrekkelijk boek, voorzien van leuke illustraties. Hoewel elk blad voorzien is van een tekening, is het toch de tekst die primeert en zorgen de illustraties niet voor te veel afleiding. Ook hier dus weer een mooi evenwicht. Kinderen die graag prenten bij een verhaal hebben, krijgen op elk blad de kans om ze te bekijken, kinderen die liever doorlezen, worden niet afgeleid door een overaanbod aan tekeningen.

Toen ik de titel hoorde en de voorflap zag, had ik vrij hoge verwachtingen. Ik was benieuwd naar het verhaal waarin een dino de hoofdrol zou spelen en keek uit naar een spannend avonturenverhaal. Helaas bleef ik tijdens het lezen een beetje op mijn honger zitten. Ik kan geloven dat kinderen het een leuk boek vinden, omdat het toch spannende elementen bevat, maar ik had na het lezen van het boek toch geen waw-gevoel. Ik vond het plezierig om te lezen maar miste toch wat humor, wat avontuur en wat verrassingen. Of het boek onterecht een zilveren medaille gekregen heeft? Dat misschien niet. Maar of De zeepridder een beter boek is? Ik vind van wel.

Geef een reactie

