Om 8 uur bij de ark – Ulrich Hub & Jörg Mühle

Om 8 uur bij de arkTitel: Om 8 uur bij de ark
Auteur: 
Ulrich Hub
Illustrator: Jörg Mühle
Jaar van uitgave: 2007
Thema: zondvloed, ark van noach, filosoferen

Op een plekje ergens op de wereld waar enkel sneeuw en ijs is, wonen drie pinguïns. Ze maken ruzie. Dat doen ze wel vaker. Waarom? Uit verveling. Ze hebben namelijk niks te doen. En daarom kibbelen ze er op los. Tot er op een dag een dikke duif komt melden dat er een zondvloed op komst is en op de ark van Noach maar twee pinguïns aan boord kunnen. De pinguïns willen koste wat kost met drie aan boord en smokkelen de kleinste pinguïn mee in een valies. Op de ark doen ze er alles aan om zich niet te verraden. Zullen ze de zondvloed met drie overleven?

Ik weet niet meer waar het was en ik weet ook niet meer wanneer het was, maar ik weet wel dat ik voordat ik het boek las, er al eens van gehoord had. Iemand had me erover verteld en het sprak me toen wel aan. Toch ben ik er op dat moment niet naar op zoek gaan en had ik het, tot nu, nooit gelezen. Toen ik onlangs in de bibliotheek tussen de kinderboeken aan het kijken was, kwam ik ineens dit boekje tegen. Ik herkende de titel en nam het uit het rek. Om 8 uur bij de ark. Meteen wist ik weer dat iemand me over dit boekje had verteld en het de hemel had in geprezen. Ik besloot het mee naar huis te nemen, zette me in de zon en las het boekje in één ruk uit.

Het verhaal is eigenlijk een ruime interpretatie van het verhaal van De ark van Noach, vanuit het standpunt van drie pinguïns. Ze willen met hun drietjes overleven, maar er mogen er slechts twee van hen aan boord. Ze bedenken een list om de derde mee aan boord te smokkelen en slagen in hun opzet. Onderweg discussiëren ze verder of allerlei luchtige en minder luchtige thema’s, zoals leven na de dood, God, vriendschap en het einde van de wereld. De onderwerpen die in het boek aan bod komen, worden op een frisse, ludieke manier aangehaald, waardoor het voor kinderen geen bedreigende thema’s zijn. Het boekje is een perfecte aanleiding om met kinderen te discussiëren over allerlei onderwerpen, zowel inzetbaar tijdens een les godsdienst als op een vrij moment. Doordat het boek niet volledig gewijd is aan het filosoferen maar ook opgevuld is met een vrolijke verhaallijn zullen kinderen er meteen helemaal weg van zijn.

Wat ben ik blij dat ik dit fijne boekje tegenkwam in de bibliotheek! Ik overweeg zelfs om het te kopen zodat ik het altijd in mijn bezit heb en eender wanneer kan inzetten in de klas. Het leest als een trein, is heel luchtig en vrolijk en zet iedereen aan tot nadenken.

Geef een reactie

