Een mooi compliment

Eindelijk. Eindelijk heb ik mezelf weer achter mijn laptop gezet om het bloggen terug op te nemen. Ik zit vol goede moed om weer veel artikelen te schrijven en me volop in de kinderboeken te verdiepen. Nu de herfst echt in het land is, wil ik meer tijd vrijmaken voor ‘in een hoekje met een boekje’. Ik barst van de ideeën en ben er klaar voor om ze allemaal met jullie te delen. Maar voor ik begin met het schrijven van recensies en boekentips, wil ik even vertellen over een mooi compliment dat ik laatst kreeg.

Zoals jullie weten ben ik sinds begin september een échte juf. Zo eentje met een diploma, een boekentas gevuld met rode balpennen, magneten en lesmateriaal en een hoofd vol lesideeën. Elke dinsdag en donderdag geef ik les in het 5de leerjaar, ik vervang een juf die een jaar lang op bevallingsverlof gaat. Een tijdje geleden kwam deze juf een bezoekje brengen op school. Van de collega’s is zij diegene die ik het minst goed ken. Logisch, want we zien elkaar bijna nooit. Toen ik de school binnenkwam, stapte zij toch meteen op mij af. “Hey Elise,” zei ze, “ik ben op zoek naar een leuk griezelboek voor kinderen van het derde leerjaar, heb jij geen goed idee?” Ze overviel me een beetje met haar vraag en op dat moment had ik weinig tijd om er over na te denken, maar ’s avonds in de zetel kwam haar vraag weer in me op en dook ik in de boekenkast. Zoekend tussen mijn boeken stelde ik een lijstje samen met enkele tips. Diezelfde avond nog stuurde ik haar een mailtje met daarin het lijstje en een korte uitleg over wat ik goed vond aan de voorgestelde boeken. De volgende ochtend had ik antwoord en dat antwoord gaf me toch een bijzonder gevoel. De collega mailde me dat ze blij was met de tips en ze excuseerde zich voor de slechte omkadering van haar vraag. Haar mail sloot ze af met: “Veel verder dan Dahl en Dolfje Weerwolfje (ik zag de film en las de boeken) kwam ik zelf niet, en aangezien jij in mijn ogen een echte “boekenjuf” bent/zou zijn, vroeg ik ’t gewoon aan jou!

Wel, die laatste zin spookt nog steeds door mijn hoofd en heeft me de goesting gegeven om terug te bloggen. Deze blog had voor mij als doel om zelf meer te weten te komen van de kinderboekenmarkt maar ik wilde er ook mensen mee bereiken. Ik droomde ervan dat mensen naar mij zouden komen om tips te vragen en ik wilde kinderen warm maken om te lezen. Het contact met mijn collega heeft me het gevoel gegeven dat ik verder moet doen, dat ik goed bezig ben. Hoogstwaarschijnlijk heeft zij geen weet van deze blog en toch heeft zij laten weten dat ze vertrouwt op mijn kinderboekenkennis en die waardering heeft mij ontzettend veel deugd gedaan.

2 gedachtes over “Een mooi compliment

  1. Wat een mooi compliment! En fijn dat je weer terug bent met het bloggen. Je kunt met jouw boekenkennis ook echt iets toevoegen. En ik denk omdat je de boeken ook zelf kunt ‘uitproberen’ je er een des te beter oordeel over kan geven. Ik kijk uit naar je berichten 🙂

Geef een reactie

