De tiplijst van Jacques Vriens

Jacques Vriens
Bron: http://www.deboekenwurm.nl

Een tijdje geleden kwam ik op internet een boekenlijst tegen van Jacques Vriens. Jacques Vriens is een bekende Nederlandse kinderboekenschrijver die ook zelf jarenlang voor de klas stond. Zijn boeken hebben me altijd weten te bekoren en toen ik zijn lijstje tegenkwam, was ik dan ook erg nieuwsgierig. Jacques Vriens zegt dat de leesbevordering een grote stap vooruit zou maken als studenten van de lerarenopleiding minimaal 60 kinderboeken zouden lezen. Om de studenten hierbij te helpen, heeft hij een lijst opgesteld met 60 boeken. De boeken zijn opgedeeld in 3 categorieën, namelijk de onderbouw, de middenbouw en de bovenbouw. In België zou dat overeenkomen met de kleuters (onderbouw), het eerste tot het derde leerjaar (de middenbouw) en het vierde tot het zesde leerjaar (bovenbouw). Hij zegt bij de lijst ook nog dat de boeken van allemaal verschillende auteurs zijn én dat er ook enkele oudere boeken tussen staan.

Na de inleiding klikte ik verder naar de lijst en ging op zoek naar boeken die ik al kende of al gelezen had. Tot mijn grote verrassing waren dit er eigenlijk niet zo heel veel. Als kind las ik heel veel boeken en ook tijdens de opleiding ben ik kinderboeken blijven lezen en toch klonken er slechts een tiental titels me bekend in de oren. De verklaring hiervan kan natuurlijk liggen in het feit dat dit een Nederlandse lijst is en ik ook regelmatig boeken van eigen bodem las maar dat ik 80% van boeken op de lijst niet kende, maakte me toch wel erg benieuwd naar meer.

Uit deze nieuwsgierigheid groeide dan ook voor mezelf de volgende uitdaging: Zorg ervoor dat je alle boeken op de lijst van Jacques Vriens gelezen hebt. Omdat ik mezelf ken, en omdat ik niet altijd heel veel tijd heb, heb ik op deze uitdaging geen tijdsdoel gezet. Als ik dit zou doen, zou ik het gevoel hebben dat het een verplichting is en zo wil ik het niet beschouwen. Ik zie het liever als een uitbreiding van mijn boekenkennis, wanneer ik er zin in heb. Mijn ervaringen met het lezen van de boeken op de lijst wil ik natuurlijk graag met jullie delen. Daarom ga ik, telkens ik een boek gelezen heb, een recensie schrijven over het boek.  Om mezelf te motiveren plak ik er een vaste dag op zodat de druk om te lezen en te schrijven toch een beetje groter wordt. Ik herhaal, het wordt geen wekelijkse verplichting maar die vaste dag is eerder een stok achter de deur. In mijn weekplanning komt het best uit dat ik de recensie op vrijdag plan dus vanaf volgende week kan ik jullie (hopelijk) verblijden met een eerste artikel!

Opdat jullie goed op de hoogte blijven van mijn vorderingen, heb ik een extra pagina op de blog gezet. Hier zullen jullie de tiplijst van Jacques Vriens kunnen terugvinden. Zodra ik een boek gelezen en gerecenseerd heb, kan je op de titel van het boek klikken en komt de recensie tevoorschijn.

Ik heb er superveel zin in en wie wil, lees gerust met mij mee!

Geef een reactie

