Boekenbeurs 2014

Bron: www.boekenbeurs.be
Bron: http://www.boekenbeurs.be

De plek waar alle boekenfans één keer per jaar samenkomen, waar boekenharten sneller gaan slaan en waar het moeilijk is om zonder aankopen weer buiten te stappen: de boekenbeurs. Al een aantal jaren op rij bracht ik een bezoek aan de boekenbeurs, en ook dit jaar wilde ik het evenement niet missen. 

Gisteren zakte ik samen met mijn mama af naar de Antwerp Expo om mijn ogen nog eens de kost te geven. Het fijne aan de boekenbeurs is dat deze altijd begin november valt, net na mijn verjaardag. Ik kan dan ook elke keer een deeltje van mijn verjaardagsgeld meenemen om daar uit te geven aan de leukste boeken. Wij kozen ervoor om op een woensdag te gaan, omdat ik op woensdag niet moet werken en omdat we hoopten dat het een rustige dag zou zijn. En ja hoor, we hadden geluk. Om 10 uur, toen de deuren open gingen, waren we meteen binnen en we konden onze ronde starten op een heerlijk rustige boekenbeurs. We bleven tot een uur of twee en de hele tijd is het rustig gebleven. We merkten wel dat het, wanneer wij naar huis vertrokken, drukker begon te worden maar dat is logisch op een woensdagnamiddag hé.

Voordat we naar de boekenbeurs vertrokken, had ik al een boek in gedachten dat ik graag wilde kopen: Een afspraakje in het bos van Sylvia Vanden Heede. Sylvia schreef dit boek in het kader van de week van het bos, die vlak voor de herfstvakantie plaatsvond. Eén van mijn collega’s had het boek al in haar bezit en vond het een echte aanrader. Ik had er bij haar in de klas al eens in gekeken en zag meteen dat het echt iets voor mij was. Het is een vrij groot en aantrekkelijk boek met prachtige tekeningen van Benjamin Leroy. Toen ik het boek op de boekenbeurs dan ook echt zag staan, twijfelde ik geen moment en wandelde ermee naar de kassa. Elk jaar opnieuw is het gebruikelijk dat er op school iets gedaan wordt in het thema van het bos en dit boek leek mij een perfecte leidraad. Ik weet nog niet zo heel goed waar het precies over gaat maar ik ben van plan het snel eens te lezen en dan zal ik met jullie een recensie delen.

Boekenbeurs 2014Zoals jullie hier (en ook hier, en eigenlijk ook hier) al konden lezen, ben ik ontzettend grote fan van De zeepridder. De propere ridder en zijn paard veroverden mijn hart ondertussen een half jaar geleden en ik kon ze maar niet uit mijn hoofd zetten. Toen ik het boek van Kristien In-‘t-Ven zag staan op de boekenbeurs, kon ik het niet laten er even in te bladeren en de hilarische personages een lach op mijn gezicht te laten toveren. Toch zette ik het boek terug en wandelde ik verder naar de volgende stand. Ik wist niet goed of ik het nu wel moest kopen. Zou ik het wel gebruiken? Wat als ik nooit met kinderen aan de slag ga die ik het boek fijn zouden vinden? Allerlei vragen maalden door mijn hoofd en maakten dat ik besloot het boek niet te kopen. Een aantal stands verder kwam ik het boek weer tegen. Mama zag hoe de lichtjes in mijn ogen weer opflakkerden toen ik het zag staan en spoorde me aan om het boek toch te kopen. Hoe langer ik er over nadacht, hoe meer ik er van overtuigd geraakte dat dit boek in mijn boekenkast thuis hoorde. Het belandde in mijn handen en ik besloot het mee te nemen naar de kassa. Bijna had ik me omgedraaid en was ik gaan afrekenen, tot ik plots nog een boek over de zeepridder zag. De zeepridder en de heks van heinde en ver trok mijn aandacht. Het bleek een vervolg op De zeepridder te zijn en ook nu ging mijn hart weer sneller slaan. Maar je begrijpt, terwijl ik zo lang twijfelde om het eerste boek aan te kopen, was het bij dit boek hetzelfde verhaal. Zou ik dat wel doen? Misschien is het vervolg helemaal niet zo goed? En ook hier was het weer mama die me een duwtje in de rug gaf, het boek in mijn handen legde en me naar de kassa duwde. Ik ben dus nu de ontzettend trotse eigenaar van de twee boeken over de zeepridder.

Mama en ik wandelden nog wat verder over de boekenbeurs maar verder kochten we niets meer. Ik was al zo gelukkig met mijn aankopen dat ik niets meer nodig had om mijn dag nog beter te laten slagen. Iets na de middag besloten we naar huis te gaan. Bij de uitgang werden we echter tegengehouden door enkele studenten van de Karel de Grote-hogeschool die vroegen of we wilden deelnemen aan de enquête over de boekenbeurs. Als we een vragenlijst invulden, zouden we een boekenbon krijgen van €5. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen. Tien minuten later wandelden we de Expo uit, drie heerlijke boeken en een boekenbon van €5 rijker. Mijn dag kon niet meer stuk en ik vond het weer een geslaagde editie van de boekenbeurs. En of ik volgend jaar terugkom? Reken maar van yes!

Een gedachte over “Boekenbeurs 2014

Geef een reactie

