De tiplijst: Vos en Haas – Sylvia Vanden Heede

Het is vandaag vrijdag, en dat betekent…een recensie van een boek van Jacques Vriens’ tiplijst! Zoals ik vorige week had verteld, is het mijn bedoeling om alle boeken van de tiplijst te lezen én te recenseren. En ja, ik weet het, het is een ambitieus plan maar ik heb er geen bepaalde tijdspanne opgezet tegen wanneer ik alles gelezen moet hebben dus ik neem er rustig mijn tijd voor. Ik begin deze week met de eerste recensie, Vos en Haas van Sylvia Vanden Heede.

Vos en haasTitel: Vos en Haas
Auteur: 
Sylvia Vanden Heede
Illustrator: Thé Tjong-Khing
Jaar van uitgave: 1999
Thema: vriendschap, het leven in het bos
Niveau: Avi S3 tot Avi M4

Vos en Haas is, zoals de titel wel doet vermoeden, een boek over de belevenissen van Vos en Haas. Ze wonen samen in het bos en maken allerlei dingen mee. Geen al te grootse avonturen, nee, eerder de dagelijkse bezigheden. Zo is er een hoofdstuk met als titel ‘Sneeuw’, en eentje over een nieuwe buurvrouw. Het boek telt 16 hoofdstukken die afzonderlijk gelezen kunnen worden maar wel mooi in elkaar overvloeien.

Het bijzondere aan Vos en Haas is dat het een meegroeiboek is. In het begin van het verhaal vind je eenvoudige woorden en korte zinnen terug, zodat de kinderen toch al een echt verhaal kunnen lezen. Naarmate het boek vordert, stijgt het avi-niveau. Zo eindigt het verhaal met langere zinnen, woorden met meerdere lettergrepen en toffe woordspelingen. Doordat het boek eenvoudig begint, worden kinderen gemotiveerd om te beginnen lezen. Eens ze de smaak van het lezen te pakken hebben, gaan ze met plezier verder in het boek en merken ze niet dat het niveau stukje bij beetje stijgt. Hierdoor groeien ze als lezer en oefenen ze ook hun technisch lezen, en dat allemaal op een leuke manier.

Sylvia Vanden Heede schreef met Vos en Haas een vrolijk en grappig boek dat kinderen doet groeien. Toch zou het boek niet zo goed zijn als het nu is, als het niet zo rijkelijk geïllustreerd was. De tekeningen van Thé-Tjong Khing, die trouwens volledig in kleur zijn, maken van het boek een ware lust voor het oog. Op elke bladzijde worden de kinderen geprikkeld door de grappige figuren. Niet alleen het grappige verhaal zorgt voor zin in meer maar ook de illustraties wekken leeslust op.

Dat elke leerkracht dit boek gelezen moet hebben, kan ik alleen maar beamen. Het is een ontzettend populair boek, voor zowel kinderen als hun ouders. Dat is ook te merken aan de vele vervolgverhalen die na dit eerste boek over Vos en Haas verschenen. Zo bestaan er reeds meer dan 20 boeken over deze populaire figuren, waaronder zelfs een kookboek en een woordenboek. Voor ieder wat wils dus.

Intussen is het eerste boek over de twee vrienden 15 jaar oud maar het gaat niet vervelen. De eenvoud en de hilariteit zorgen ervoor dat het een tijdloos boek is dat naar mijn mening nog heel wat jaren mee kan.

Geef een reactie

