Fred het (heel erg eigenwijze) hert – Pépé Smit

Fred het hertTitel: Fred het (heel erg eigenwijze) hert
Auteur/illustrator: 
Pépé Smit
Jaar van uitgave: 2013
Thema: andere omgeving, de stad, het bos

Fred het hert woont in een groot bos waar hij verstoppertje speelt tussen de bomen en gras en blaadjes eet. Fred is echter geen gewoon hert, nee, Fred is een eigenwijs hert. Hoezo eigenwijs? Wel, Fred is het beu om in het bos te zijn. Hij wil andere oorden gaan ontdekken en rent het bos uit, naar de stad. En wat de tekenaar er van denkt? Daar trekt Fred zich lekker niets van aan. Want als de tekenaar hem zijn zin niet geeft, doet Fred niet meer mee. Als dat maar goed afloopt…

Tijdens één van mijn vele bezoekjes aan de bibliotheek zag ik dit boek staan. Het trok meteen mijn aandacht en ik moest en zou het mee naar huis nemen. Nadat ik het zelf gelezen had, was ik meteen enthousiast. De dialogen tussen Fred en de tekenaar waren humoristisch en vrolijk en gaven het verhaal een extra dimensie. Pépé Smit had mij overtuigd, maar ik wilde weten of kinderen het boek ook zo leuk zouden vinden. Twee weken geleden werd ik gevraagd om een vervanging van een halve dag te doen in het tweede leerjaar. Ik had al vaker in die klas gestaan en wist dat de kinderen daar ontzettend hielden van voorlezen. Het leek me dan ook het uitgelezen moment om de proef op de som te nemen en het boek van Fred voor te lezen. Zo gezegd, zo gedaan. En hoera hoera, ook de kinderen vonden het meteen een voltreffer. Oké, enkele kinderen hadden wat verduidelijking nodig bij het feit dat de tekenaar zich ook kwam moeien tijdens het verhaal maar eens ze dit door hadden, merkte ik dat ze konden genieten van het grappige, eigenwijze hert.

Niet alleen het verhaal zorgde ervoor dat ze het verhaal aantrekkelijk vonden, ook de illustraties waren een grote meerwaarde. Fred het (heel erg eigenwijze) hert is een prentenboek waarin gebruik wordt gemaakt van mooie natuurtinten, hier en daar opgevrolijkt met een accentkleurtje. De kleuren geven goed weer dat Fred eigenlijk in de natuur thuis hoort en dat de drukte van de stad niet bedoeld is voor herten.

Beste lezers, dit is Fred. – Bron: http://www.fredhethert.nl

 

Tijdens het schrijven van deze recensie ontdekte ik ook nog dat er een heuse website bij het boek hoort. De website is een plek waar kinderen worden uitgedaagd om zelf een verhaal te verzinnen of gewoon spelletjes van Fred kunnen spelen. Ook krijgen de lezers al een voorproefje te zien van het tweede boek van Pépé Smit, namelijk Pluis is het zat.

Fred het (heel erg eigenwijze) hert is een absurd, vrolijk en humoristisch verhaal. Een echte must-read.

Geef een reactie

