Het grote leesbeesten-jaaroverzicht van 2014

Bij het einde van het jaar hoort traditioneel een terugblik op wat allemaal geweest is. Een momentje waarbij je even stilstaat en kijkt naar wat het voorbije jaar allemaal met zich meebracht. Op persoonlijk vlak is dat in 2014 heel wat geweest. Zo behaalde ik mijn diploma van leerkracht lager onderwijs, ging ik samenwonen met mijn vriend, begon ik te werken als leerkracht en slaagde ik voor mijn rijbewijs. Maar niet alleen op persoonlijk vlak maakte ik een aantal veranderingen mee, ook op bloggers-vlak zijn er een aantal dingen gebeurd. Kijk mee met mij hoe Leesbeesten in 2014 ontstond, veranderde en groeide…

Header dec 14

HOE HET ALLEMAAL BEGON…
Op 18 maart 2014 verscheen het eerste artikel op Leesbeesten. Ik speelde al een tijdje met het idee om een blog op te starten maar zocht een specifiek thema. Het leek me leuk om te focussen op één bepaald onderwerp en de blog niet té breed te maken. Als kind was ik een groot boekenliefhebber en nu nog steeds dus de keuze was snel gemaakt: ik zou gaan bloggen over kinderboeken. Dit thema zou ik dan nog af en toe kunnen uitbreiden maar de focus zou ik leggen op boeken voor kinderen tot maximum 15 jaar. De zaterdag voordat de eerste post verscheen, begon de jeugdboekenweek en dat leek mij meteen een mooie gelegenheid om volop recensies te publiceren. Leesbeesten was een feit, ik was vertrokken.

ARTIKELEN
Sinds die 18de maart zijn er intussen 40 artikelen online verschenen (dit bericht inbegrepen). Dat betekent dat ik gemiddeld ongeveer 1 artikel per week plaats. De oplettende lezer zal misschien wel gemerkt hebben dat ik niet altijd even regelmatig artikelen plaats, maar ik ben wel tevreden met dit gemiddelde.

Maart was voor mij meteen ook de meest actieve maand, waarin ik 11 berichten plaatste. De reden hiervoor is dat het jeugdboekenweek was en ik wilde zoveel mogelijk boeken recenseren. Ook zat ik nog vol goede moed en wilde ik op een schitterende manier beginnen.

In september had ik even een blogdipje en plaatste ik geen artikelen. Dit is echter niet zo gek omdat ik in september net begonnen was met werken en ik nog even moest wennen aan het ritme van de werkende mens.

De berichten die het meest gelezen werden, waren die over mijn kamishibai. Het artikel waarin ik vertelde over hoe ik de kamishibai op school inzette, werd 71 keer gelezen en het artikel waarin ik mijn eigen kamishibai toon werd 55 keer gelezen.

BEZOEKERS

Ook over het aantal bezoekers mag ik niet klagen. In totaal werd de blog door 709 mensen bezocht die samen voor 1700 weergaven zorgden.

April was qua bezoekersaantallen een echte topper want er bezochten maar liefst 131 lezers de blog.

In september had ik slecht 30 bezoekers maar dat heb ik aan mezelf te danken. Als ik niets publiceer, is er voor de bezoekers ook niet veel aan.

Statistieken dec 14

VOLGERS
Onder die 700 bezoekers zijn er ook een aantal trouwe volgers. Ik koppelde Leesbeesten aan mijn Bloglovin’-profiel en de teller staat er intussen op 34 volgers. Het is best een gek idee dat er dus 34 mensen zijn die met plezier mijn berichten lezen maar het doet me wel veel deugd. Het is tenslotte ook voor jullie dat ik alle tips en recensies hier laat verschijnen.

TAGS
Op de blog gebruik ik ook tags. Het is niet alleen voor mezelf gemakkelijk om artikelen te groeperen, het is ook voor lezers handig om snel berichten te vinden die hen interesseren of waar ze naar op zoek zijn. De meest gebruikte tags op Leesbeesten zijn: gevaar, jeugdboekenweek, bibliotheek, zomertip en vriendschap.

Dat ‘gevaar’ en ‘jeugdboekenweek’ helemaal bovenin dat lijstje staan, is niet verwonderlijk. Ik begon de blog met de start van de jeugdboekenweek die als thema gevaar had. Ik schreef een heleboel recensies over de boeken die geselecteerd werden voor de jeugdboekenweek en die kregen uiteraard deze tag.

In de zomer publiceerde ik zes zomertips waarin ik voor jullie op zoek ging naar de leukste boekentips voor de zomer. Ik genoot heel erg van deze artikelen omdat ik zelf ook nieuwe dingen ontdekte.

Veel van de boeken die ik lees, haal ik bij de bibliotheek. Ik heb een heel uitgebreide collectie kinderboeken thuis maar dat zijn al wat oudere boeken. Voor deze blog wil ik graag op zoek gaan naar nieuwe toppers, daarom dat ik regelmatig in de bibliotheek te vinden ben.

Hoe het komt dat de tag ‘vriendschap’ zo hoog staat, weet ik niet. Blijkbaar heb ik al veel boeken gerecenseerd die als thema vriendschap hebben. Niet zo gek want als kind las ik ook graag boeken over vrienden en vriendinnen.

BEDANKT EN HET BESTE VOOR 2015
Hoewel ik niet zo regelmatig post en ik ook niet zo’n voor de hand liggend blogthema heb, ben ik toch heel blij met de resultaten die uit deze terugblik tevoorschijn zijn gekomen. Ik ben dan ook heel dankbaar voor alle volgers, bezoekers en reacties en hoop dat jullie in 2015 allemaal met evenveel plezier mijn blog blijven bezoeken.

Ik wens jullie een heel fijne afsluiter van 2014 en een nog betere start van 2015. Geniet ervan!

Geef een reactie

