Blogvoornemens voor 2015

Zoals een terugblik bij het einde van een jaar hoort, zo horen goede voornemens bij de start van een nieuw jaar. Het leek mij dan ook een goed moment om mijn blogvoornemens voor komend jaar met jullie te delen. Bij mij helpt het namelijk om gemotiveerd te blijven als ik mijn doelen op papier zet (en dan ook nog eens aan anderen vertel).

In 2014 werkte ik deeltijds in het 5de leerjaar. Hierdoor had ik wat tijd over om te lezen en te bloggen. Door een aantal omstandigheden op school zal ik vanaf maandag echter voltijds in het 3de leerjaar starten. Ik beschouw deze nieuwe functie als een grote uitdaging en wil er ook echt mijn uiterste best voor doen om er nog een leuk jaar van te maken. Het gevolg is wel dat ik minder vrije tijd zal hebben en dus ook minder tijd in Leesbeesten zal kunnen steken. Toch lijst ik een aantal goede voornemens op. Ik probeer om ze zo haalbaar mogelijk te formuleren maar kan dus op voorhand niet voorspellen of ik ze ook effectief zal halen of niet. Maar goed, een lijstje met doelen opstellen kan natuurlijk wel als motivatie dienen om in mijn vrije tijd te kiezen voor lezen dan voor bijvoorbeeld televisie kijken of Facebook uitpluizen.

ARTIKELEN
Afgelopen jaar plaatste ik 40 artikelen. Met dat aantal was, en ben, ik best tevreden, zeker omdat ik pas in maart begon te bloggen. Gemiddeld postte ik dus elke week een artikel. In 2015 wil ik dit gemiddelde graag aanhouden en dus (minstens) 52 berichten plaatsen. Hierbij stel ik meteen ook het doel om met enige regelmaat te bloggen. Het lijkt me fijner om wekelijks 1 bericht te plaatsen, dan een hele maand geen enkel bericht en dan een week elke dag eentje.

VOLGERS
In maart begon ik een blog omdat ik zelf op zoek wilde gaan naar leuke kinderboeken. Ik wilde deze zoektocht natuurlijk niet voor mezelf houden maar wilde graag met mijn lezers delen welke schatten ik tegenkwam. Afgelopen jaar ben ik al heel wat geweldige boeken tegengekomen en ik vind het heerlijk om jullie hierover te vertellen. Nog geweldiger zou ik het vinden als ik meer lezers zou aantrekken die ik dan weer de zin om te lezen kan doorgeven. Ik stel hierbij dan ook als doel om eind 2015 op Bloglovin’ 60 volgers te hebben.

THEMAWEKEN
Bij de start van Leesbeesten las ik allerlei boeken met als thema ‘gevaar’. Dit deed ik omdat het in die periode jeugdboekenweek was en ze ‘gevaar’ als thema voor 2014 gekozen hadden. Ik vond het heel fijn om een bepaalde periode allerlei boeken in 1 thema te lezen omdat ik zo heel duidelijk kan oplijsten welke boeken me binnen een thema aantrekken en welke niet. Dit is als juf ook erg handig omdat ik tijdens de lessen soms wel eens op zoek ben naar een boek met een bepaald thema. Dit jaar wil ik graag meerdere themaweken inplannen waarin ik een aantal boeken lees die hetzelfde onderwerp hebben, zodat ik me er echt in kan verdiepen.

LAY-OUT
En last but not least, ik wil Leesbeesten meer vorm geven zoals ik het echt mooi vind. Op dit moment heeft de blog een gratis wordpress-thema, dat heel clean en eenvoudig is. Graag wil ik de blog wat meer eigenheid en persoonlijkheid geven en dit met een lay-out die echt bij mij past. Mijn broer is grafisch vormgever en wil me daar met plezier bij helpen dus ik moet snel eens met hem afspreken hoe ik dat wil aanpakken. Hij vertelde me wel dat ik dan waarschijnlijk van een wordpress.com-account zal moeten overstappen naar een wordpress.org-account. Hopelijk heb ik daar niet te veel gedoe mee en verloopt het overzetten van alle artikelen vlot. Als jullie er ervaring mee hebben en me kunnen helpen met tips, altijd welkom!

Een eenvoudig en toch leuk doelenlijstje voor 2015. Zoals ik al zei: ik heb de doelen niet te ambitieus geformuleerd maar wil er dit jaar toch echt voor gaan om ze waar te maken. En ik wil er niet alleen de eerste twee weken van januari in geloven maar er voor blijven gaan, het hele jaar door.

 

 

2 gedachtes over “Blogvoornemens voor 2015

  1. Mooi beschreven. Ik weet zeker dat je die 60 volgers gaat halen, want ik lees je berichten erg graag. En wat handig en fijn dat je broer je wil helpen met de vormgeving, heb je al ideeen? Veel succes en plezier in het derde leerjaar, het gaat vast een leuke tijd worden! X

    • Wat een mooi complimenten! Fijn om te horen dat je plezier hebt aan wat ik schrijf. Hoe ik de vormgeving van de blog precies wil weet ik nog niet zo goed. Wat ik wel weet is dat ik het graag kleurrijk heb maar toch niet too much. Moet ik nog eens goed over nadenken dus.

Geef een reactie

