Juf Elise leest voor

Toen ik juf was van het vijfde leerjaar vond ik het moeilijk om voor te lezen in de klas.  Ik wist niet goed of ik de kinderen wel ging kunnen boeien, of ik leuke boeken kon vinden en of ze me niet te kinderachtig zouden vinden. Nu ik van klas veranderd ben en in het derde leerjaar sta, denk ik er helemaal anders over. De kinderen van de klas waren het gewend dat de meester voorlas en vonden het ook heel leuk. Ze zijn dan ook een dankbaar publiek. Daarom neem ik mij voor om in het derde leerjaar regelmatig voor te lezen. Ik wil zowel voorlezen op momentjes waarop er even tijd over is maar ik wil er ook bewust tijd voor maken zodat ik eens een langer deel kan lezen. En die voorleesmomentjes wil ik graag met jullie delen.

Zodra ik een boek heb voorgelezen in de klas, zal ik hier op de website een ‘Juf Elise leest voor’-bericht plaatsen. In dat artikel vertel ik jullie hoe lang ik erover gedaan heb, wat de reacties van de kinderen waren, hoe ik het boek zelf vond… Dit soort berichten liggen een beetje in de lijn van de recensies maar zijn toch wat ruimer. Het boek wordt namelijk niet alleen door mij beoordeeld maar ook door de kinderen van de klas.

Ook zal ik af en toe bij de boeken die ik heb voorgelezen verwerkingsactiviteiten plaatsen die aansluiten bij het verhaal. Zo blijft het niet alleen bij een beoordeling maar ga ik meteen een stapje verder. Hopelijk kan ik jullie op deze manier motiveren om ook met de boeken aan de slag te gaan.

Afgelopen week was de eerste week in het derde leerjaar en alles was nog wat nieuw waardoor ik heel veel dingen moest uitzoeken, samen met de kinderen. Het voorlezen is er helaas nog niet van gekomen maar maandag neem ik twee boeken mee naar de klas waaruit ik de kinderen laat kiezen en dan vlieg ik erin.

Als je nog leuke boeken weet om voor te lezen in het derde leerjaar (groep 5), dan mag je het zeker laten weten!

2 gedachtes over “Juf Elise leest voor

  1. Hoi, ik sta zelf ook voor groep 5 en lees regelmatig voor. Van de boeken die ik voorlees plaats ik vaak een stukje op mijn blog.
    In mijn groep zijn ze gek op Dolfje Weerwolfje en Superjuffie. Ook de andere verhalen van Janneke Schotveld gaan erin als koek.
    Kijk anders eens rond op mijn blog (onder de tag ‘Jeugd’).

    Veel plezier met voorlezen en ik hou je blog in de gaten :-).

    Groetjes! Gerrianne

    • Bedankt voor de tips! Ik heb een aantal boeken van Dolfje Weerwolfje thuis en van Superjuffie staat er ook eentje in de kast. Morgen neem ik een aantal boeken mee naar school en dan laat ik de kinderen zelf kiezen wat het wordt. En jouw blog blijf ik zeker volgen.

Geef een reactie

