Voorleesweek

Niets is zo fijn als dicht bij elkaar kruipen en samen genieten van een goed boek. Zelf vind ik het zalig om voor te lezen, zowel in de familie, als in de jeugdbeweging, als op school. Voorlezen is een feest en dat moet dan ook gevierd worden dus haal de leukste boeken uit de kast en geniet deze week extra van het voorlezen, het is namelijk voorleesweek.

Voorleesweek 2014
Bron: http://www.voorlezen.be

 

De voorleesweek vindt dit jaar plaats van 22 tot 30 november. Stichting Lezen wil alle mensen, van 0 tot 99 jaar stimuleren om deel te nemen aan de voorleesweek en zo te genieten van de mooie woorden die boeken ons brengen.

Stichting Lezen richtte een website op, speciaal voor de voorleesweek. Op deze website vind je een handige boekenwijzer met toffe voorleesboeken, gesorteerd per leeftijd, een agenda waarin de georganiseerd activiteiten getoond worden en nog een aantal handige links die meer info geven over alles wat met voorlezen te maken heeft. Ook onderstaand promofilmpje is op de website terug te vinden.

Op de school waar ik werk wordt deze week ook een tandje bij gezet om extra voor te lezen. Niet alleen maken de juffen en meesters in de klas wat tijd vrij om voor te lezen, ook gaan de kinderen van het zesde leerjaar, alle dagen in aan hen toegewezen klassen een verhaal vertellen. Dit verhaal wordt gekozen in overleg met de juf of meester van de klas en is echt op maat van de leerlingen. De grote kinderen genieten van het voorlezen en de jongere kinderen vinden het heerlijk om naar de mooie verhalen te luisteren. Doordat de kinderen alle dagen een stukje voorlezen is het ook elke dag weer uitkijken naar het vervolg op het spannende, grappige of romantische verhaal.

Hoe integreren jullie de voorleesweek op school? En vind je het een goed initiatief? Ik hoor het graag!

 

4 gedachtes over “Voorleesweek

  1. Ik vind het een fantastisch initiatief, voorlezen is erg leuk én ook zo nodig. Want volgens mij stimuleer je het leesplezier van kinderen ermee. Tenminste ik heb zelf het idee dat ik zo gek ben op lezen omdat ik er ook echt mee opgegroeid ben. 🙂

    • Ik vind het als juf ook een enorme meerwaarde om regelmatig voor te lezen in de klas. Hopelijk herinneren de kinderen zich dat later nog als gezellige momenten.

Plaats een reactie